Thema's

Aanbod bij dit thema

Verdiepende mentorcursus

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je!

Danielle Braun: Échte Inclusie en Diversiteit

Inclusie en Diversiteit: mooie termen die je graag wilt omarmen en toepassen. Maar... Hoe uit zich dat in de praktijk? Er kleurrijker uitzien? Geen foute grappen meer tolereren bij het koffieapparaat? Tijd om eerst te leren omgaan met lastige verschillen en durven te erkennen dat het niet meevalt om samen te werken met mensen die anders zijn dan jij.

Verdiepende mentorcursus

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je!

Meidenvenijn

Heel raar: je voelt dat er iets gaande is tussen de meisjes in je klas, maar het lukt je niet om erachter te komen wat precies. Het lijkt wel alsof er een verborgen vorm van pesten speelt... Met deze cursus leer je hoe je pestgedrag onder meisjes op een constructieve en effectieve manier kunt aanpakken! 

Leerlingen & Motivatie - Voorstelling: "Je doet het niet voor mij"

Tijdens deze voorstelling kijk je met collega's naar herkenbare situaties over (gebrek aan) motivatie. Je hoeft zelf niet mee te spelen, maar het publiek mag zich er wel mee bemoeien. Want ongemotiveerde leerlingen kennen we allemaal. Leerlingen die liever iets anders doen en niet opletten. Hoe ga je hierover het gesprek aan met de leerling? En wat zijn do's en don’ts in gesprekken over motivatie? Na deze workshop kun je leerlingen beter helpen hun motivatie te(her)ontdekken en te versterken.

Gehechtheid en trauma

Het gebeurt vaak: je bent een docent en je wordt geconfronteerd met onveilig gedrag van leerlingen. Het is een uitdaging om hier adequaat op te reageren en de juiste ondersteuning te bieden. In deze cursus leer je effectieve strategieën om met onveilig gedrag om te gaan én leerlingen de juiste ondersteuning te bieden. 

Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften

Leerlingen die onveilig of ongewenst gedrag vertonen: dat is lastig. Vaak komt dit doordat ze specifieke ondersteuningsbehoeften hebben. Na deze introductie kan je je verdiepen in een viertal verdiepende modules. Voordat je deze kan gaan volgen is het verplicht om deze introductie bij te wonen.

Actief aan de slag met groepsdynamica

Groepsdynamica gaat over leerlingen die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt. 

Cursus Leerlingmotivatie

Het is de frustratie van vele docenten: ongemotiveerde leerlingen. Het lijkt soms 'trekken aan een dood paard'. Je probeert alle leerlingen actief te betrekken en maakt je lessen 'leuk'. Toch hangen ze vaak passief in de schoolbanken. Je mag blij zijn als ze een boek en een pen bij zich hebben! Kortom: jij doet al het werk maar de leerlingen komen niet echt tot leren. 

Masterclass: Stress als motor voor succes

Ken je het gevoel dat de dagelijkse waan van de dag jou leidt in plaats van dat je zelf in control bent? Ons brein en dat van leerlingen staat gigantisch onder druk (zeker zo net voor de examens die eraan komen...) Altijd ‘aan’ staan, onrust en slecht af kunnen bakenen leidt tot verminderde effectiviteit en een brein dat uit balans is. Herken je dat bij jezelf en/of bij leerlingen? In deze praktische masterclass reiken we jou praktische breininzichten aan om stress ’voor’ je te laten werken in plaats van tegen je.

Hoogbegaafdheid in de klas

Iedereen heeft leerlingen in de klas die je voor een raadsel stellen: ze zijn ongemotiveerd, lijken niet te willen werken en hun resultaten blijven achter. Het zou zo maar kunnen dat je hoogbegaafde leerlingen voor je hebt. In elke klas zit er wel één, en zeker niet alleen op het vwo! Juist op het vmbo en havo zitten ze gewoon in de klas, en worden ze niet gezien. Hoe ga je ze wél zien, en belangrijker nog: hoe geef je ze de kans om met hun specifieke ondersteuningsbehoeften in jouw klas te floreren?

Hoogbegaafdheid in de school

Speciaal voor mentoren, coördinatoren passend onderwijs en schoolleiders:

Wil je hoogbegaafde leerlingen in jouw school beter begrijpen en begeleiden? De Haagse OnderwijsAcademie biedt een praktijkgerichte training waarmee je jouw kennis en vaardigheden verdiept. Ontdek hoe je een cultuur van begrip en ondersteuning kunt creëren en borgen binnen je school.

 

Ontdek jouw communicatiestijl én die van je gesprekspartner - Interactieve theatervoorstelling

Tijdens deze workshop ga je leren hoe je de samenwerking met iemand met een andere communicatiestijl beter kan laten verlopen. De workshop is geïnspireerd op de 4 voorkeursstijlen bekend van Insight discovery en DISC. Iedereen heeft een voorkeur voor een manier van communiceren. Op speelse wijze laten de acteurs van De Nieuwe Lichting de kenmerken van de verschillende stijlen zien en spelen herkenbare praktijksituaties. 

Actief aan de slag met groepsdynamica - start 2025/2026

Groepsdynamica gaat over leerlingen die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt. 

Meidenvenijn - start 2025/2026

Heel raar: je voelt dat er iets gaande is tussen de meisjes in je klas, maar het lukt je niet om erachter te komen wat precies. Het lijkt wel alsof er een verborgen vorm van pesten speelt... Met deze cursus leer je hoe je pestgedrag onder meisjes op een constructieve en effectieve manier kunt aanpakken!